EN

Ćwiczenia

Powitanie słońca - ćwiczenia relaksacyjne

Ćwiczenia "powitanie słońca" są jednymi z najstarszych ćwiczeń jogi (yoga). W tradycji Indii słońce symbolizuje światło duchowe, stan równowagi i harmonii.

Poniższy układ pozwala na utrzymanie dobrego samopoczucia i zachowania właściwego poziomu energii witalnej. Ćwiczenie to, w zależności od tempa wykonywania, może mieć oddziaływanie pobudzające (przy szybkim wykonaniu) lub uspokajające (przy wolnym). Podejmując ich praktykę należy zwrócić uwagę na poniższe trzy punkty:

  • Dwanaście pozycji symbolicznie nawiązuje do dwunastu znaków zodiaku i należy je wykonywać płynnym ruchem powtarzając cały układ kilka razy.
  • Poszczególne fazy oddechu zsynchronizowane są z ruchami łączącymi kolejne asany.
  • Z każdą fazą sekwencji ruchowej związana jest określona faza oddechowa.
     

Wskazówki do praktyki układu "powitanie słońca"

 
Koordynacja

Każda faza ruchu związana jest z wdechem lub wydechem. Ruchy związane ze skłonem w przód wykonuje się z wydechem, odchylenie się w tył połączone jest z wdechem. Jedynie pozycja nr 6 utrzymywana jest na bezdechu.
 

Ciągłość

Wszystkie fazy ruchów łączących poszczególne asany należy wykonywać płynnie i jednostajnie.
 

Kolistość ruchów

Ruchy powinny być miękkie, zrelaksowane i wyważone. pozwalające zachować równowagę w każdej swej fazie. l Harmonia: całe ciało: mięśnie, ścięgna i stawy, muszą być rozluźnione. Każda, najmniejsza nawet część ciała powinna być gotowa do współdziałania.
 

Koncentracja

To pełna świadomości uwaga przy wykonywaniu ćwiczeń. Stań na materacu lub kocu, rozluźnij całe ciało, uspokój oddech i zamknij oczy... za chwilę bardzo wolno wykonasz 12 pozycji przechodząc z jednej do drugiej... początkowo wykonuj je z myślą zapamiętania kolejności... dopiero w dalszej kolejności staraj się zsynchronizować ruchy z oddechami.
 

Opis poszczególnych ćwiczeń z obrazka poniżej
 

  1. Pozycja skupienia. Jest to pozycja wyjściowa: stojąca, z dłońmi ułożonymi przed klatką piersiową.
  2. Pozycja wzniesienia ramion. Unieś ramiona do góry i wychyl się do tyłu.
  3. Pozycja skłonu. Wykonaj skłon w przód nie zginając kolan i oprzyj dłonie na podłodze obok stóp.
  4. Pozycja podparcia. Przesuń prawą nogę do tyłu i odchyl do tyłu głowę, utrzymując ręce oparte na podłodze obok stóp.
  5. Pozycja góry. Dostaw stopę przednią do tylnej, utrzymuj tułów w linii prostej podpierając się rękami.
  6. Pozycja leżąca. Połóż się na podłodze na brzuchu, zachowując osiem punktów podparcia : podbródek, dłonie, klatkę piersiową, kolana, palce stóp. Pośladki i łokcie skieruj ku górze.
  7. Pozycja węża. Wspierając się na rękach unieś w górę głowę i tułów; a następnie odchyl się do tyłu.
  8. Pozycja góry. Unieś biodra do góry i schowaj głowę między ramionami.
  9. Pozycja wykroku. Przesuń lewą nogę do przodu, ustawiając stopę między dłońmi. Obniż biodra i unieś głowę tak jak w pozycji 4.
  10. Pozycja skłonu. Dostaw prawą stopę do lewej i wykonaj skłon w przód tak jak w pozycji 3.
  11. Pozycja uniesienia ramion. Wyprostuj tułów, unieś ramiona i wychyl się do tyłu tak jak w pozycji 2.
  12. Pozycja skupienia. Jest to pozycja zamykająca, czyli powrót do pozycji wyjściowej.

Zrób to dla swojego zdrowia, by czuć się lepiej.
Ćwicz systematycznie, codziennie rano, na czczo.

Jeżeli jesteś z Wrocławia lub najbliższych okolic Wrocławia, to zapraszam na masaż - przy okazji więcej dowiesz się o profilaktyce zdrowego życia.

 

Adrian Lewandowski

Masażysta, refleksolog

Powitanie słońca - ćwiczenia relaksacyjne
Powitanie słońca - ćwiczenia relaksacyjne
© 2009 Naturoterapia Wrocław, Adrian Lewandowski
Gabinet Masażu i Refleksoterapii "Naturoterapia" we Wrocławiu
Realizacja: Hotel NETWORK
Powered by: CMS dla hoteli